Under svangerskapet skjer det enorme forandringer på kort tid og den gravide er avhengig av at nerve-, muskel- og skjelettsystemet er i balanse. Magen vokser, svaien i ryggen blir større, vekten på fremsiden av kroppen øker, krumningen i brystryggen blir større og magemusklene øker i lengde. Dette er kun noen av de mange forandringene kroppen må tilpasse seg etter under svangerskapet. I tillegg vil hormonelle forandringer gjøre kroppen klar til fødsel. I denne perioden er den gravide ekstremt avhengig av et velfungerende bekken og en avbalansert ryggsøyle for å best takle de raskt utviklende og belastende forandringene som skjer i løpet av kort tid.

Behandling hos kiropraktor ved Akimi

Kiropraktor Sarah Gilhuus er spesielt opptatt av behandling av gravide og barn, og tar jevnlig videreutdanning innenfor disse fagområdene. Hun vil undersøke hver enkelt pasient og legge opp et tilpasset behandlingsopplegg. Om nødvendig vil kiropraktoren involvere andre helsedisipliner i behandlingen. Vår kiropraktor jobber i nært samarbeid med fysioterapeuter, massør, akupunktør, fastlege og jordmødre. Kiropraktorer er primærkontakt i det norske helsevesenet og vil derfor være den styrende behandler og koordinere behandlingsopplegget for deg som gravid.

Vanlige plager som gravide oppsøker kiropraktor for

De vanligste problemene som oppstår i svangerskapet er rygg- og bekkensmerter grunnet bekkenlåsning eller bekkenløsning. Det kan oppstå smerter mellom skulderbladene, smerter i brystkassen, nakke- og skuldersmerter, hodepine og migrene, smerter i håndledd eller ankler. Kiropraktoren kan gjøre svangerskapet lettere for deg.

Bekkenløsning
Bekkenlåsning
Ryggsmerter
Symfysesmerter (foran i bekkenet)
Hoftsmerter
Smerter til sete og ben
Bryst og pustesmerter
Smerter mellom skulderbladene
Hodepine/migrene
Nakkesmerter/skuldersmerter
Smerter i armer og ben
Forebyggende råd og veiledning om rygg- og bekkenplager
Hjelp til å tilpasse arbeidsplass
Forskning viser at gravide kvinner som får jevnlig kiropraktorbehandling har statistisk sett kortere fødsler med færre komplikasjoner; førstegangsfødende opplever i gjennomsnitt en 24% kortere fødsel, mens andregangsfødende så mye som 39% (1,2).

Retningslinjer anbefaler kiropraktikk

I 2008 ble det publisert tverrfaglige europeiske retningslinjer for diagnose og behandling av smerter i bekkenregionen. Retningslinjene anbefalte manipulasjon og kiropraktorbehandling av gravide med bekkensmerter (3). I USA er det foretatt en stor studie der gravide ble spurt hva slags behandling de brukte for sine smerter i rygg og bekken. Behandlingene varierte fra yoga og massasje til akupunktur og kiropraktikk. Studien viste at pasientene var mest tilfreds med kiropraktorbehandlingen (4).

Trening for gravide

Trening, fysisk aktivitet og bevegelse bidrar til å forberede kroppen på fødsel og barseltiden. Friske gravide anbefales derfor å holde seg i aktivitet. Kvinner som er fysisk aktive gjennom svangerskapsperioden opplever enklere svangerskap og fødsler, har bedre selvfølelse, legger mindre på seg og har færre komplikasjoner enn kvinner som ikke er fysisk aktive (5). På Akimi legger vi opp til egne gruppetimer for gravide hvor hovedfokus ligger på å styrke bekkenbunnen, kjernemuskulaturen, mage og rygg. Kiropraktor Sarah Gilhuus vil gi råd og veiledning til hver enkelt og tilrettelegge treningen med fokus på riktig teknikk.

Etter fødsel

Svangerskapet, fødselen og barseltiden kan være en stor påkjenning for kroppen. Som nybakt mamma kan den nye hverdagen være utfordrende; amming, usikkerhet, stress, bæring og nattevåk. Mange mødre opplever smerter i rygg og bekken etter fødselen. Andre vanlige plager nybakte mødre oppsøker kiropraktor for inkludere smerter i skuldre, nakke, symfysesmerter, inkontinens, hodepine og migrene. Mange av disse plagene kan behandles og til stor grad forebygges med behandling og tilrettelagt trening.

På Akimi har vi kiropraktor som kan bidra til:

God funksjon i bekken og rygg
Riktig løfteteknikk
Veiledning og råd om riktig ammestilling
Bekkenbunnstrening
Gruppetimer for nybakte mødre
Individuelt spesialtilpasset treningsprogram
Referanser:

Enkin M. Keirse M. Chalmers I. A Guide to Effective Care in Pregnancy and Childbirth. Oxford: Oxford University Press; 1989.
Naish F. Roberts J. The Natural Way to a Better Pregnancy. Australia: Random House;2000.
Vlemming, A., Albert, H., Ostgaard, H. et al,. European Guidelines on the diagnosis and treatment of pelvic girdle pain. European Spine Journal, 17 (6), 794-819;2008.
Bayles, B.P,. Herbal and other complimentary medicines used by Texas midwives. Journal of Midwifery and Womens Health, 52, 473-478; 2007.
Stafne m.fl.: Regular Exercise During Pregnancy to Prevent Gestational Diabetes: A Randomized Controlled Trial, Obstetrics & Gynecology, January 2012 – Volume 119 – Issue 1 – p 29–36, doi: 10.1097/AOG.0b013e3182393f86;2012.